Voor festivalgangers is het een moeilijke keuze: oordoppen in of niet? Oftewel: gehoorschade oplopen of niet voluit kunnen genieten van de muziek? De Amsterdamse startup Safe Ears heeft de oplossing: oordoppen die geluid niet volledig dempen, maar het volume verlagen.
Bedrijf: Safe Ears
Product: Thunderplugs zijn oordoppen die speciaal zijn ontworpen voor muziekliefhebbers. De oordoppen zijn niet gemaakt om omgevingsgeluid volledig te dempen, maar te verlagen tot een acceptabele geluidssterkte. Zo kunnen festivalgangers helemaal los gaan op hun favoriete bands, zonder gehoorschade op te lopen. Voor de prijs van een biertje kunnen de oordoppen uit een ‘kauwgomballenautomaat’ worden getrokken bij festivals en concerten. Met speciaal ontworpen rugzakken verkopen de heren hun oordoppen ter plekke bij festivals, zoals bij de technofeesten van Awakenings.
Waar? Amsterdam
Wie? Quinten Huigen (24) en Koen Brouwer (24), beiden hebben gestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam.
Quinten Huigen en Koen Brouwer leven op een ongebruikelijke manier van muziek. Overdag verkopen ze met hun bedrijf oordoppen voor muziekliefhebbers, 's avonds staan ze - vaak samen - op het podium met verschillende bands. Brouwer wil met zijn Thunderplugs niet alleen de Nederlandse festivalterreinen veroveren, maar hoopt ook op internationaal succes.
Hoe kwam het idee tot stand?
Koen Brouwer: “Voordat ik ging ondernemen kocht ik mijn oordoppen bij de drogist voor 20 à 25 euro, maar vergat ik ze vaak als ik moest optreden. Oordoppen die bij festivals en concerten worden verkocht zijn pluggen waarbij je alleen een dof, laag geluid hoort als je ze in hebt. Daarom hebben we bedacht om doppen op de markt te brengen die betaalbaar zijn, waarmee je nog wél van de muziek kan genieten en die bij festivals en concerten worden verkocht.”
Waarom besluiten twee conservatoriumstudenten om behalve artiest ook ondernemer te worden?
“Het leven van een muzikant is erg onzeker. Als ik later kinderen heb, wil ik niet elke avond moeten spelen om brood op de plank te krijgen. Daarbij zijn we altijd ondernemend geweest en vinden we het werk gewoon heel leuk.”
Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
“Toen we de eerste versie van onze doppen lanceerden, heeft een groot bedrijf ons aangeklaagd omdat ons model te veel op die van hen zou lijken. Wij hebben die rechtszaak toen niet aangedurfd. Als VOF waren we hoofdelijk aansprakelijk. Als we die rechtszaak aan waren gegaan en we hadden verloren, dan had ik al mijn spullen in kunnen leveren. Daarom hebben we geschikt, wat ons een hoop geld heeft gekost. Het gebeurde net toen we alle investeringen hadden gedaan en er net een paar clubs waren die ons product wilden hebben. Achteraf ben ik blij dat we door hebben gezet. We hebben nu alles afbetaald, hebben een nieuw product ontworpen en staan juridisch sterker.”
Het logo van Thunderplugs is een schreeuwende aap met oordoppen in. Waarom hebben jullie gekozen voor dit humoristische imago?
“Veel bedrijven die oordoppen verkopen zeggen heel belerend: je moet oordoppen dragen. Dit terwijl mensen het eigenlijk zelf moeten beslissen. Oordoppen krijgen hierdoor snel een stom imago. We willen niet wijzen met het vingertje, maar zeggen: dit is te gek. Het dragen van gehoorbeschermers zou normaal moeten zijn, want muziek staat bij festivals tegenwoordig knetterhard.”
Hebben jullie plannen om uit te breiden?
“We al bezig om uit te breiden naar het buitenland. In Spanje is een partner bezig met het zoeken naar klanten. De club Eden in Ibiza heeft onze oordoppen vanaf deze zomer in de automaten. We zijn nu ook de contacten aan het leggen om uit te breiden naar Engeland. We willen ook de retailmarkt betreden, dus muziekwinkels en drogisterijen.”
Hoe zijn jullie gefinancierd?
“We hebben alles zelf gefinancierd. Al zijn er tijden geweest waarin zowel mijn als Quintens moeder bij moesten springen. We hebben wel gekeken of de bank ons kon helpen, maar dat ging moeilijk in crisistijd. Recentelijk hebben meerdere mensen ons financiering aangeboden, maar nu hebben we het niet meer nodig.”
Wat is jullie grootste zorg voor de toekomst?
“Ik heb helemaal geen zorg voor de toekomst. Het zou vervelend zijn als niemand ons product zou willen kopen, maar we merken juist dat klanten heel enthousiast zijn.”
Lees ook op Z24
't Gat in de Markt: liedjes ruilen voor een tweet
't Gat in de Markt: winkel waar je webartikelen kunt aanraken
‘t Gat in de Markt: Figuurtjes knippen in je MacBook
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl